سهام عدالت

نویسنده: انسیه عباسی راد

5 مرداد 1399

سهام عدالت چیست؟

توزیع بخشی از سهام شرکت های دولتی در بین مردم با عنوان سهام عدالت شناخته شده است. همچنین سهام عدالت نوعی یارانه محسوب می شود که به مشمولان آن واگذار می‌شود.



تاریخچه سهام عدالت

سهام عدالت در دهه 80 با توزیع سهام 49 شرکت دولتی به تصویب رسید که از این تعداد 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیر بورسی هستند. تاکنون حدود 50 میلیون نفر مشمول سهام عدالت می باشند.

justice shares
justice shares
justice shares

آزادسازی سهام عدالت

قابل ذکر است که در اوایل سال 99 آزادسازی سهام عدالت اجرایی شده است. آزاد سازی سهام عدالت بدین معنی است که این سهام می تواند وارد بازار بورس شود. برای آزاد سازی سهام عدالت دو روش وجود دارد که سهامدار می تواند یکی از این دو روش را انتخاب نماید.

  • روش مستقیم
    در روش مستقیم، مسئولیت و مدیریت سهام عدالت به عهده سهامدار می باشد. بعد از انتخاب این روش، سهام شرکت های بورسی بر روی کد بورسی سهامدار منتقل می شوند.

  • روش غیرمستقیم
    در روش غیر مستقیم، مدیریت سهام عدالت به عهده شرکت‌های سرمایه‌گذاری می باشد. در این روش سهامدار نمی تواند سهام موجود را به فروش برساند.

نکته قابل توجه این است که اگر سهامدار اقدام به انتخاب یکی از روش ها نکند، به صورت پیش فرض روش غیر مستقیم برای او در نظر گرفته خواهد شد.

نقل و انتقالات سهام عدالت توسط نرم افزار سهام چرخه داده های سبز

تمام شرکت های سهامداری باید قابلیت این را داشته باشند که روزانه سهام عدالت را دریافت و در سیستم ثبت نمایند. اما گاهی با وجود تعداد زیاد سهامداران در این پروسه دچار اختلال می شوند.

یکی از نقاط قوت نرم افزار سهام چرخه داده های سبز بر این است که برای بزرگترین شرکت های بورسی طراحی شده است، بنابراین با حجم انبوه سهامداران مشمول سهام عدالت می توان به راحتی نقل و انتقالات را به طور روزانه دریافت و در سیستم ثبت نمود.

بر این اساس با توجه به بستر مناسب نرم افزار سهام چرخه داده های سبز، تعداد بالای سهامداران را پوشش داده است.

شما می توانید از طریق تماس با کارشناسان چرخه در خصوص سهام عدالت و سایر امکانات مورد نیاز مشاوره رایگان دریافت نمایید.

اشتراک گذاری مطلب:

Whatsapp Linkedin Instagram