سامانه BBS و فایل های R,T,C

نویسنده: انسیه عباسی راد

3 مرداد 1399

سامانه BBS

در مبحث بورس، BBS یک سامانه جهت دریافت فایل های R,T,C است که این فایل ها استخراج شده از گزارشهای معاملات شرکتها و سهامداران می باشند.

شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ، معاملات روزانه و تغییرات انجام شده را از طریق فایل های R,T,C در اختیار شرکت های پذیرفته شده در بورس قرار می دهد. شرکت های سهامی که اشتراک سامانه BBS را دارا باشند، می توانند روزانه با اتصال به سرور شرکت مدیریت فناوری اطلاعات بورس، فایل های R,T,C روز قبل را دریافت نمایند. در صورتی که یک شرکت سهامی احتیاج به فایل های R,T,Cدر یک بازه زمانی خاص داشته باشد می تواند از طریق درخواست کتبی به شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، این فایل ها را دریافت نماید.

C file
T file
R file

فایل های R,T,C

شرکت های سهامی، فایل های R,T,C را به ازای هر روز معاملاتی از شرکت مدیریت فناوری بورس تهران دریافت می کنند که این حروف به ترتیب مخفف کلمات Register ، Trade ، Change هستند.

  • فایل R : فایل R شامل اطلاعات هویتی(شناسنامه ای/ ثبتی) سهامدارانی است که در آن روز با توجه به کد بورسی آن ها معامله یا نقل و انتقال انجام شده است. این فایل شامل (تاریخ ، نماد ، کد بورس ، نام ، نام خانوادگی ، شماره شناسنامه ، محل صدور ، نام پدر ، نوع سهامدار) می باشد.

  • فایل T : فایل T شامل اطلاعات معاملات انجام شده می باشد. این فایل شامل (نماد ، تاریخ ، ساعت ، قیمت ، تعداد سهام ، ارزش سهام ، کارگزاری خرید ، کارگزاری فروش ، شماره اعلامیه ، کد بورس خریدار ، کد بورس فروشنده) می باشد.

  • فایل C : فایل C شامل اطلاعات نقل و انتقالات سهام است. هر گونه نقل و انتقال شامل انحصار وراثت، سهام مسدودی، سهام وثیقه و ... که توسط واحد حقوقی بورس انجام می پذیرد در فایل C ثبت می گردد. این فایل شامل (تاریخ ، نماد ، کد بورس ، تعداد سهام ، تعداد سپرده) می باشد.

    نکته قابل توجه در فایل C این است که ترتیب رکوردها در این فایل از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا نقل و انتقالات از طریق ترتیب رکوردها مشخص می شوند.

فرایند استفاده از فایل های R,T,C توسط نرم افزار سهام چرخه داده های سبز

فرمت فایل های R,T,C که شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، در اختیار شرکت های سهامی می گذارد DBF می باشد. این فایل ها با کدینگ فارسی اسکی (تحت Dos) تهیه شده اند. نرم افزار سهام چرخه داده های سبز با استفاده از یک تبدیل کننده، فایل هایی با فرمت DBF را به فرمتی تبدیل می نماید که قابل استفاده در پایگاه داده می شوند. این تبدیل کننده که مختص نرم افزار سهام چرخه داده های سبز می باشد، تبدیل فایل ها را با امنیت و دقت بالا انجام می دهد و ضریب خطای انسانی را حذف می نماید.

نرم افزار سهام چرخه داده های سبز فرایند تبدیل فایل های R,T,C را به صورت یکپارچه انجام می دهد. عملیات قابل اجرا بشرح زیر می باشد:

  • تبدیل فایل های R,T,C به فرمت مناسب پایگاه داده
  • ثبت فایل های R,T,C
  • ثبت سهامداران
  • ثبت معاملات
  • ثبت نقل و انتقالات

بنابراین شاید به جرات بتوان گفت نرم افزار سهام شرکت چرخه یکی از بهترین نرم افزارهای سهام می باشد، چرا که از برترین فناوری های روز دنیا در تولید آن استفاده شده است.

شما می توانید از طریق تماس با کارشناسان چرخه در خصوص سامانه BBS ور دریافت فایل های R,T,C و سایر امکانات مورد نیاز مشاوره رایگان دریافت نمایید.

اشتراک گذاری مطلب:

Whatsapp Linkedin Instagram